Як визначити рівень зносу гуми
Шини, що контактують з дорожньою поверхнею та приймають на себе вагу всього транспортного засобу, витримують колосальне навантаження. Однак рано чи пізно кожен автомобіліст стикається з таким поняттям, як зношування покришок.
Якою б міцною і довговічною не була гума, вона неминуче стиратиметься через контакт з твердим покриттям. Більше того, вона може постраждати через неправильну експлуатацію або помилки, скоєні при зберіганні. Велике значення мають погодні фактори. Вони впливають на стан полімерної суміші, провокуючи появу тріщин та розшарування.
Відмінним виходом із ситуації стане покупка нових шин. Однак насамперед варто навчитися визначати причини та види зношування, адже деякі дефекти зовсім не заважають подальшому використанню покришок. Орієнтуючись на цю тему, розуміючи причини та наслідки різних процесів, можна продовжити термін служби гуми і навіть вчасно діагностувати поломки транспортного засобу.
Чому і як виникає зношування
Незважаючи на те, що в основному шини зношуються безпосередньо через тертя з дорожнім покриттям, існує ще ціла низка обставин, що скорочують період їх експлуатації. Вплив надає температура повітря та асфальту, внутрішній тиск, ступінь завантаженості транспорту (вага вантажу, кількість пасажирів), технічний стан автомобіля, водійські звички власника, інтенсивність використання та багато інших умов.
Підсумувавши, можна вказати основні причини, з яких покришки виходять з ладу:
- старіння компаунда - з часом гума неминуче втрачає частину своїх характеристик, вона може стати жорсткішою (погіршується зчеплення), на ній з'являються тріщини або інші пошкодження. Старіння прискорюється, якщо порушення правил зберігання, покришки піддаються впливу прямих сонячних променів, кислот або утримуються у вологому приміщенні;
- нерівномірне стирання - надто швидке стирання протекторних елементів з одного боку, з обох боків або по центру. Як правило, це явна ознака неполадок у ключових вузлах автомобіля або є наслідком неправильного монтажу коліс.
- надто високий або низький внутрішній тиск;
- часте різке гальмування, а також тривалий простій.
Спостерігаючи за покришками під час їх використання, автомобіліст відстежує їх стан і за необхідності вживає заходів: замовляє балансування або ремонт коліс, усуває поломки транспортного засобу, обладнує гідне місце для зберігання несезонної гуми.
Основні види зносу
Знос шин може бути охарактеризований як нормальний (своєчасний) або передчасний. Коли йдеться про природне зношування, власник автомобіля помічатиме поступове зменшення глибини водоевакуаційних жолобків. Це з тим, що протекторні блоки і ребра стираються. Якщо транспортний засіб використовується правильно, зношування буде більш-менш рівномірним по всій площі шини.
Існують норми, які регулюють мінімальний залишок протектора легкової гуми: для літніх покришок – 1,6 мм, для зимових – 4 мм. Шини зі зношеним протектором не здатні забезпечити водієві повний контроль над автомобілем, зростає ризик заметів, пробуксувань та ковзання. Такі шини повинні бути вчасно замінені.
У випадках, коли має місце передчасне зношування, уважний автоаматор помітить одну або кілька таких ознак:
- стирання елементів у центральній зоні;
- поява гриж (здуття) на бічних частинах;
- поява дрібних і великих тріщин у гумі;
- знос з одного або з обох боків протектора (часта картина на вантажних шинах);
- знос у вигляді плями або кількох плям.
Головна відмінність між двома видами зносу полягає у швидкості його наступу. Звичайні покришки чудово служать протягом декількох сезонів, і тільки потім протектор зношується настільки, що гуму потрібно міняти. Якщо ж стирання можна помітити вже після пари тисяч кілометрів, є одна з перерахованих вище причин. Також можна говорити про низьку якість гуми або недосвідченість водія.
Наслідки їзди на зношених шинах
Експерти попереджають, що затягування діагностики, ремонту та заміни покришок може мати дуже неприємні та навіть небезпечні результати. З очевидних – зниження керованості, уповільнений відгук на команди керма, збільшення гальмівної дистанції, проблеми з маневреністю та входженням у повороти. Проте серйознішим наслідком стає аквапланування. Якщо автомобіль не впорається з потоками дощової води або не зможе залишитись керованим на льоду, суттєво зростає ризик виникнення ДТП.
Насамкінець варто згадати про те, що середній термін служби будь-який гуми не перевищує п'ять років. Це означає, що навіть якщо автомобіль використовується рідко, і немає видимого зношування, шини все одно доведеться міняти. З цієї причини не можна купувати та застосовувати вживанні покришки. Можна отримати модель, яка була некоректно відремонтована, неправильно зберігалася або пролежала в засіках у запасливого господаря багато років.
Як дізнатися рівень зносу: індикатори та прилади
Існує кілька доступних способів визначити знос шин. Найбільш простий – вимірювання залишкової глибини протектора за допомогою лінійки. Вимірювати необхідно в декількох місцях, результатом буде вважатися найнижче значення.
Більшість сучасних покришок оснащені індикаторами зношування. Це позначки та символи, нанесені виробником певних місцях. Коли індикатори стають видимими, це означає, що протектор стерся і колеса потрібно змінити.
Автомобілісти, які бажають виконувати вимірювання швидко, легко та правильно, можуть придбати спеціальний прилад. Розмістивши його в канавці та ввімкнувши, вони зможуть побачити глибину протектора. Цифри відображаються на електронному табло, тому не виникає непорозумінь та сумнівів у правильності результатів.