Види шин: які бувають?

20 лютого 2023 р.

Правильно підібрані шини – одна з головних умов безпечної та комфортабельної їзди. Тому так важливо розуміти, якими бувають автомобільні колеса, як вони функціонують та як впливають на роботу всього транспортного засобу.

Основним завданням шин стає створення щільного зчеплення із дорожньою поверхнею. Однак, досі виробникам не вдалося розробити по-справжньому універсальні покришки. Якість зчеплення багато в чому залежить від кліматичної ситуації, типу дорожньої поверхні, звичок водія автолюбителя і багатьох інших факторів. Тому в каталогах найрізноманітніших брендів можна побачити спеціальну гуму для літа та зими, асфальту та бездоріжжя, спортивної та статечної їзди.

Залежно від призначення шини одержують унікальну конструкцію та протекторний малюнок. Вони відрізняються за складом полімерної суміші, індексів швидкості та навантаження.

Конструктивні особливості

При підборі нової гуми автовласнику обов'язково потрібно розуміти, на який транспортний засіб буде встановлено шини:

  •  легкові - підходять для установки на більшість марок легкових авто (кузови седан, хетчбек, купе, універсал, мінівен та компактні кросовери);
  •  позашляхові класи 4Х4 – повинні бути встановлені на джипи та пікапи з повним приводом. Вони отримують посилену конструкцію, тому добре витримують високі навантаження. Високоміцний компаунд гарантує тривалий термін служби навіть у далеких від ідеальних умов;
  •  легковантажні – це гума для оснащення комерційного транспорту (мікроавтобусів, фургонів, малогабаритних вантажівок). Їм властива підвищена вантажопідйомність, оскільки шини розраховані на інтенсивну експлуатацію. Також у списку їх особливостей високий профіль. Ці шини легко відрізнити від інших навіть за абсолютно ідентичного типорозміру - їх видає додаткова літера С (commercial);
  •  вантажні - покришки для найбільших автомобілів (вантажівок, фур, будинків на колесах). Вони мають надзвичайно міцні каркаси, а їх протекторний малюнок залежить від того, для якої осі вантажного транспорту призначене колесо - кермовий, провідний або причіпний.

Насправді вантажні шини мають свою власну класифікацію:

  •  для передньої, керованої осі (кермові) – їх можна впізнати за літерою S у маркуванні. Розроблено спеціально для того, щоб забезпечувати керування багатотонним автомобілем;
  •  для задньої тягової осі (провідні) - позначаються маркуванням з літерою D. За рахунок відмінних тягово-зчіпних властивостей гарантують вантажівці розгін та гальмування;
  •  для осі вільного кочення (причіпні) - таким покришкам надають маркування Т. Їхнє головне завдання полягає в тому, щоб створювати якомога менший опір коченню. Цей параметр є важливим для паливної економічності;
  •  для будь-якої осі вантажного автомобіля (універсальні) – супроводжуються маркуванням U та підходять для встановлення на кожну вісь. Вони не можуть тягатися зі спеціалізованими шинами в характеристиках, але мають свої плюси (наприклад, вартість та взаємозамінність);
  •  для інших типів великогабаритної техніки (спецшини) – це колеса, призначені для оснащення сільськогосподарських машин, будівельної та дорожньої техніки, навантажувачів та іншого транспорту.

На сайті нашого інтернет-магазину підібрати шини на кшталт авто можна за допомогою відповідного фільтра. Він значно прискорює та спрощує процес пошуку.

Камерні та безкамерні шини: спосіб герметизації

Спочатку всі шини були камерними. Однак це було досить незручно в експлуатації, тож на ринку з'явилися безкамерні моделі. Сьогодні практично всі автомобілі «взуті» в безкамерну гуму.

Камерні шини можуть бути промарковані літерами ТТ. Їх конструкція включає зовнішнє колесо та безпосередньо камеру.

Світ відмовився від таких шин через низку недоліків:

  •  при пошкодженні камери колеса дуже швидко втрачають герметичність;
  •  швидке зношування;
  •  велика вага (порівняно з новими розробками).

Щоправда, досі камерними колесами оснащені не якісь вантажні автомобілі, мотоцикли та квадроцикли.

Безкамерні моделі працюють за зовсім іншим принципом - вони щільно прилягають до колісного диска, тому повітря легко утримується всередині шини навіть без камери. Герметичність вдалося досягти завдяки спеціальному внутрішньому шару в шинах, а також особливої конструкції бортової зони (яка прилягає до диска).

Узагальнивши, можна виділити ключові переваги безкамерної гуми:

  •  у разі механічного пошкодження (проколу, порізу) тиск знижується повільно;
  •  знижена вага, що сприятливо позначається на роботі підвіски;
  •  довговічність (знижений ризик перегріву);
  •  підвищена комфортність їзди.

Безкамерні покришки так щільно узвичаїлися, що сьогодні цей параметр практично ніколи не уточнюється. При підборі автоматично всі шини вважаються безкамерними.

Каркас шин: радіальний та діагональний корд

Як і з камерними/безкамерними покришками, донедавна всі шини на ринку були діагональними. Пізніше виробники майже повністю перейшли до радіальних, оскільки цей тип виявився більш продуктивним та затребуваним.

Каркас діагональних шин сформований завдяки безлічі міцних волокон, що проходять через покришку під нахилом. Різні шари цих волокон перетинаються один з одним у центральній зоні шини (під медіальною областю протектора). За рахунок багатошаровості такі каркаси демонструють високу зносостійкість та витривалість. Тому вони добре працюють, будучи встановленими на спецтехніку. Однак для легкового автомобіля діагональні шини надто важкі.

Не дивно, що левову частку сучасного каталогу Guma.ua займають радіальні шини. Їх можна легко впізнати за додатковою літерою R у типорозмірі. Особливість таких коліс у тому, що їх каркас створений з поперечних витків корда, що не перетинаються. Подібний прийом дозволив суттєво знизити вагу колеса, а це означає, що підвищилася паливна економічність. Недоліком можна назвати слабку захищеність бічних зон від деформацій та пошкоджень.

Сезонність: у чому специфіка шин для літа та зими

Деякі автолюбителі вважають, що класифікація шин за сезонністю носить рекомендаційний характер. Вони не поспішають міняти літні колеса на зимові або воліють весь рік їздити на зимові.

Однак виробники недаремно вводять у свій асортимент так багато різних модифікацій і варіацій продукції. Кожен тип коліс адаптований під певні погодні умови. Використання шин відповідно до інструкції дозволяє покращити якість їзди та підвищити рівень безпеки всіх учасників дорожнього руху.

Літня дорога кардинально відрізняється від зимової. Взимку дороги вкриті снігом, льодом або сльотою, що робить рух на літній гумі неможливим. Також варто відзначити, що літні покришки не призначені для використання за температури нижче +5 градусів за Цельсієм. Вони починають застигати і не можуть забезпечити належне зчеплення. Однак це не означає, що можна залишатися весь рік на зимових колесах – у теплі місяці вони перегріватимуться та плавитимуться.

Орієнтиром для переходу від зимових шин до літніх і навпаки прийнято вважати температуру +5 (+7) градусів. Коли середньодобова температура встановлюється на цьому рівні, автомобіліст повинен вжити заходів щодо заміни коліс.

Літні покришки

Шини, призначені для використання в теплу пору року, зазвичай міцніші та жорсткіші в порівнянні з зимовими. Їхня полімерна суміш містить спеціальні термоприсадки, які запобігають перегріву і продовжують термін служби гуми.

Найчастіше літні шини мають знижену вагу (низький опір коченню та високу паливну економічність) та підвищену динамічність.

Зимові покришки

Завдяки м'якому та пластичному компаунду такі шини гарантують автомобілю бездоганну керованість на замерзлій дорозі. Протектор з великими блоками та глибокими дренажними каналами незамінний при русі по снігу та сльоті. Морозостійкі добавки не дозволяють шинам застигати при негативній температурі.

Існує поділ зимових шин на шиповані та фрикційні (нешиповані). Фрикційні у свою чергу умовно поділяються на:

  •  моделі з європейським дизайном – найкраще підходять для використання в умовах м'яких зим. Їх можна сміливо рекомендувати жителям південних областей, де зима супроводжується сльотою, частими відлигами та дощами. Протектор із порівняно неглибоким рельєфом більше розрахований на опір акваплануванню, ніж на стійкість до ковзання;
  •  покришки зі скандинавським протектором – зимова гума у найкласичнішому розумінні. Це покришки для найсуворіших зим із сильними снігопадами, зледенілими дорогами та дуже низькими температурами. Малюнок складається з великих блоків, що виступають, з широкими дренажними жолобками. Безліч кромок зачеплення гарантує керованість у будь-яку погоду та будь-яких умовах.

Шиповані зимові шини підходять далеко не всім. На укоченому снігу та гладкому льоду ці шини незамінні, вони забезпечують автомобілю бездоганну тягу та зчеплення. Однак на асфальті шипи генерують надлишковий шум, можуть швидко губитися і загалом малоефективні.

Щоб захистити асфальтове покриття доріг від руйнування, багато європейських країн заборонили їзду на шипованій гумі.

Ще одна категорія зимових покришок – «під шип». Такі моделі мають спеціальні заводські отвори, в які можна встановити шпильки вже після покупки. Також автомобіліст може використовувати їх як фрикційки. Однак ухвалити рішення про режим експлуатації необхідно до першої поїздки.

Всесезонні покришки

Існує третій тип сезонності – всесезонні шини. У країнах із м'яким кліматом їх можна використовувати постійно. Українцям експерти рекомендують застосовувати їх восени та навесні. Витривалий та стійкий до перепадів температур компаунд захистить автомобіль від ковзання та пробуксувань у складний період міжсезоння.

Розміри: як навчитися читати типорозмір шин

У каталозі нашого інтернет-магазину представлені покришки в різних типорозмірах. При виборі коліс для конкретного автомобіля необхідно орієнтуватися на дані, надані автовиробником. Вони вказані в сервісній книзі та включають параметри ширини та висоти профілю, посадкового діаметра, а також індекси швидкості та вантажопідйомності та тиск.

Кожному транспортному засобу підходять певні розмірності. Їх може бути кілька, що полегшує процес пошуку нової гуми. Проте експерти попереджають про небезпеку використання шин із більшими чи меншими габаритами. Прагнучи самостійно змінити розмірність коліс, можна виявити, що вони просто не встановлюються на автомобіль. У гіршому випадку такі покришки вдасться встановити, але вони будуть створювати додаткове навантаження на ключові вузли транспортного засобу або підвищать ризик аварійної ситуації.

Читати типорозмір досить просто, він складається з кількох цифр та букв. Наприклад, у розмірі 225/70 R16 позначення такі:

  •  225 – ширина профілю в міліметрах (від краю до краю покришки);
  • 55 - висота профілю, відносна величина, що вимірюється у відсотках. У цьому прикладі висота профілю становить 55% від його ширини;
  •  R – вказівка на конструкцію корду (радіальний);
  •  16 – посадковий діаметр або діаметр посадкового отвору. Вимірюється у дюймах.

Фахівці кажуть, що якщо потрібно змінити розмір шин, посадковий діаметр у будь-якому випадку має залишатися незмінним. Варіювати можна ширину та висоту профілю, але тільки в діапазоні, дозволеному автовиробником. Якщо цього діапазону недостатньо, можна звернутися до майстрів у шиномонтажному центрі або звіритися зі спеціальними таблицями в Мережі.

Значення ширини шин: на що впливає ширина, які шини працюють краще?

Функції покришок багато в чому залежить від своїх габаритів. Тому має велике значення, які саме шини вибрати.

Широкі колеса рекомендують для встановлення на потужні, швидкісні автомобілі, а також позашляховики. Завдяки великій ширині збільшується площа плями контакту шини з дорогою. Це означає, що покращиться гальмівна ефективність, маневреність, швидкість реакції на команди керма. При русі бездоріжжям водії воліють трохи знизити тиск у шинах, тим самим ще більше збільшуючи контактну зону з ґрунтом. Звичайно, потрібно підготуватися до того, що широкі покришки збільшуватимуть вагу коліс, а також вплинуть на кількість палива, що використовується.

Вузькі шини навпаки, зменшують площу зіткнення коліс з дорогою. Їх можна задіяти в зимову пору року, щоб знизити ризик ковзання та заметів. Крім того, вузькі шини рекомендовані для оснащення малогабаритних, компактних автомобілів, які використовуються в основному в місті.

Висота профілю: кому підійдуть високі та низькі шини?

Не менш важливим є параметр висоти профілю. Він безпосередньо впливає на те, наскільки легко та швидко автомобіль реагує на команди керма. Також він свідчить про рівень прохідності шин.

Специфіка високого (вище 60%) профілю в тому, що він покращує їздові характеристики зимових покришок. Експерти вважають, що при підборі шин для їзди по розбитому асфальту, ґрунтовці та бездоріжжю також варто віддати перевагу високопрофільним моделям. Такі колеса обіцяють водієві та його пасажирам більш м'яку та комфортну їзду, оскільки краще пом'якшують удари та поглинають вібрацію. До того ж варто відзначити, що вони підвищують кліренс.

Низькопрофільні називають шини висотою менше 50%, їх властивості протилежні тим, що демонструють високопрофільні. Вони здатні забезпечити автомобілю динамічність, маневреність і керованість, але тільки за умови руху ідеально рівного покриття. Їх часто рекомендують для літа та тим, хто бажає виконати тюнінг. У списку недоліків виявилися такі властивості, як:

  •  підвищене навантаження на підвіску;
  •  знижений комфорт (можуть відчуватися поштовхи та вібрація);
  •  шумність;
  •  слабке опір аквапланування.

Також багато автомобілістів вважають, що низькопрофільна гума надто дорога.

Типи протекторів: асиметрія та спрямованість

Навіть при швидкому візуальному огляді виявиться, що покришки мають зовсім різні протекторні малюнки. Дизайн залежить від призначення шин, а також вказує на низку специфічних характеристик:

  1.  Симетричний ненаправлений – ідеально показує себе на будь-якій дорозі. Це найпростіший дизайн, яким виробники оснащують недорогі колеса. Він гарантує шинам стабільність та гідну керованість, має порівняно невисоку шумність. Такі покришки можна ставити на будь-яку вісь автомобіля, порядок не має значення. Недоліками є низька стійкість до аквапланування та помітне погіршення маневреності при їзді на високій швидкості.
  2.  Симетричний спрямований – набагато більше підходить шанувальникам швидкості, ніж попередній. Завдяки глибоким похилим дренажним каналам ці покришки чудово показують себе мокрою дорогою. Їх часто називають «дощовими». Однак саме через конструкцію жолобків з'являється нюанс - шини необхідно встановлювати строго за інструкцією у певному напрямку. При русі поганою дорогою знижується керованість і акустичний комфорт.
  3.  Асиметричний – дизайн, який сміливо можна назвати універсальним. Його протекторна частина має досить складну конструкцію: зовнішню та внутрішню сторони. В результаті це допомагає шинам ефективно адаптуватися до різних типів доріг. Такі колеса чудово служать як у суху, так і в дощову погоду. Однак під час встановлення необхідно уважно відстежувати положення сторін. Щоб спростити цей момент, виробники постачають колеса додатковим маркуванням на боковинах є написи Inside/Outside.
  4.  Асиметричний спрямований – максимально керовані шини з високими динамічними характеристиками. Зазвичай вони ставляться до преміального сектору, оскільки складні у виготовленні. Потрібно сказати, що вони не менш складні при установці. Майстрам-шиномонтажникам або автовласнику потрібно стежити як за напрямом малюнка, так і за становищем зовнішньої та внутрішньої сторін.

Найчастіше асиметричний направлений протектор розробляють для спеціальних гоночних покришок.

Специфіка шин для авто класу SUV

Автомобільні покришки, призначені для установки на позашляховики та кросовери, мають низку особливостей. Їх необхідно враховувати під час підбору нового комплекту коліс.

Звичайне правило - чим більший малюнок, тим вища прохідність шини. Разом з тим, у цих покришок буде знижено швидкісний індекс, і рівень акустичного комфорту також виявиться невисоким.

Іноді виробники супроводжують шини для транспорту з високим дорожнім просвітом додатковим маркуванням:

  •  M/T (Mud Terrain) – це позначення грязьових шин з великим, агресивним малюнком. Вони призначаються для їзди бездоріжжям і найскладнішим типам місцевості;
  •  А/Т (All Terrain) - справжнісінькі універсальні покришки з досить рельєфним малюнком, проте при цьому адаптовані до їзди асфальтом;
  •  Н/Т (Highway Terrain) – виключно шосейні моделі шин, які мають бути використані лише на рівному асфальті. Це швидкі та маневрені покришки для міста та автобанів.

Незалежно від того, які колеса вам потрібні, ви знайдете їх у асортименті нашого інтернет-магазину. Наш каталог добре структурований. Система автоматичного підбору дозволить здійснити пошук за кілька хвилин. Доставка онлайн-замовлень виконується у будь-яку точку країни, де є поштові відділення. Також можливе транспортування прямо на домашню або робочу адресу.

Коментарі
До цієї статті поки що немає коментарів
Додати коментар
Не йдіть — купуйте
прямо зараз зі знижкою!
PEKDO
Введіть промокод під час оформлення замовлення