Експлуатаційні дефекти шин
Колеса автомобіля постійно контактують із дорожньою поверхнею, яка далеко не завжди буває високої якості. Протектор неминуче зношується через силу тертя та механічних пошкоджень. Також на шини діють погодні чинники, вони можуть змінити структуру компаунду або спричинити появу тріщин.
Варто додати, що те, як автовласник поводиться зі своїм транспортом, безпосередньо впливає на термін служби коліс. Помилки або навмисне ігнорування правил експлуатації та зберігання можуть зробити незворотну шкоду покришкам.
Експлуатаційні дефекти, що зустрічаються найчастіше
Є низка пошкоджень та дефектів, які можна усунути. У такому разі автомобіліст може самостійно або за допомогою фахівців відремонтувати колеса і повернути їх в експлуатацію.
В інших ситуаціях покришки виявляються пошкодженими ґрунтовно і їх залишається лише замінити новими. Важливо розуміти, що їзда на деформованих та пошкоджених шинах є небезпечною, вона може вести до виникнення аварійної ситуації на дорозі.
Деформація протектора
Цей тип пошкоджень може стосуватися як окремої області шини, так і поверхні протекторної стрічки. Причиною найчастіше стає розшарування внутрішніх прошарків. Це трапляється через те, що покришки піддаються занадто сильним навантаженням, постійним перевантаженням або якщо заіржавів металевий корд, з якого зроблений каркас.
Корозія може прокрастися всередину конструкції мікротріщин в полімері. Очевидно, що це одне з найсерйозніших пошкоджень, оскільки воно торкається основи шини. Такі колеса не можна продовжувати використовувати, вони підведуть будь-якої миті. Жодний майстер не зможе відновити зіпсований каркас, автовласнику залишається тільки купити нову гуму. Варто звернути увагу на інші шини, встановлені на автомобіль. Швидше за все, вони також у подібному стані.
Як профілактика можна порекомендувати регулярне відстеження внутрішнього тиску в шинах і дотримання індексів вантажопідйомності.
Поява шишок (гриж)
Об'ємні шишки можуть з'явитися на будь-якій поверхні покришки – проекторній частині або боковині. Зазвичай це означає, що пошкоджено структуру корду. Внутрішній каркас кожного колеса складається з нейлонових та металевих волокон. Коли вони розриваються, м'які шари полімеру здуваються.
Причинами пошкодження корду можуть стати такі фактори:
- перегрів шини через надто низький тиск;
- серйозні навантаження (наїзд на бордюр на високій швидкості, попадання колеса в яму, наїзд на вибоїни);
- аварійна ситуація і, як результат, сильний удар по колесу.
Експерти зазначають, що надлишковий тиск так само небезпечний, як і недостатній. Іноді автомобілісти вважають за краще тримати колеса перекачаними, щоб знизити опір коченню та заощадити на паливі. Однак коли це призводить до пошкодження корду, їм доводиться купувати нову гуму.
Фактично невеликі грижі (до 20 мм) піддаються виправленню. У майстерні можуть поставити на неї латку, і шина повернеться до ладу. До речі, під час цієї процедури не зайвим буде перевірити цілісність диска, він може постраждати, якщо причина шишки в ударі.
Великі здуття не ремонтуються. Такі покришки необхідно відразу ж змінювати, адже область пошкодження постійно розширюватиметься. Кінець кінцем, колесо може лопнути прямо в ході руху.
Тріщина на боковині
Найчастіше тріщини у шинах з'являються відразу цілою мережею. Вона може покривати певну площу на бічній частині колеса та включати тріщини різної довжини та глибини. Причиною стає природне зношування компаунда - мережу тріщин зазвичай можна побачити на поверхні старих шин.
Також до такого ефекту призводить неправильне сезонне зберігання гуми, якщо автовласник допускає:
- дія високої температури;
- зберігання шин у вологому приміщенні;
- попадання на поверхню шин прямих сонячних променів;
- деформацію коліс без дисків.
Існує ще одна причина появи тріщин – недостатній внутрішній тиск. Його результатом стає поява тріщин уздовж обода.
Покришки, що розтріскалися, не піддаються ремонту. Експерти кажуть, що якщо тріщини неглибокі, то шина може прослужити ще кілька сезонів. Однак треба розуміти, що вона будь-якої миті може повністю вийти з ладу.
Асиметричний знос протектора
Дуже поширений дефект, який виникає з цілого ряду причин. Нерівномірне зношування виглядає, як надмірне стирання бігової доріжки в окремих зонах. При цьому покришки втрачають свої їздові якості, навіть якщо в решті шин протектор має досить чіткий малюнок.
Фахівці виділяють основні види нерівномірного зносу:
- односторонній – гума стирається лише з одного краю, а центральна зона залишається практично недоторканою. Причиною може бути неправильно виконаний розвал, проте можливі й інші проблеми з підвіскою (зношені пружини, шарніри, втулки та інші деталі). Відремонтувати ці несправності зможуть лише майстри у шиномонтажному центрі. Налаштування сходу-розвалу виконується на професійному стенді;
- центральний – протектор має помітне зношування в медіальній ділянці, а бічні зони, як і раніше, рельєфні. Такий ефект надає їзда надмірно накачаних шинах. Часто таке буває, коли автомобіліст не перевіряє колеса при похолоданні або під час стрибків температур. Якщо нерівномірне зношування тільки почало проявлятися і глибина дренажних каналів не досягла мінімуму, достатньо лише відрегулювати рівень тиску;
- бічний - знос проявляється з двох сторін, не торкаючись центру протектора. Таке відбувається через низький тиск, а також внаслідок частих перевантажень. Після того, як тиск буде відрегульований, ефект зникне;
- хвилеподібний - так називають зношування, яке проявляється в окремих місцях протектора плямами або хвилями. Зазвичай автомобілісти помічають такий ефект на колесах задньої осі. Причина полягає в неправильній геометрії коліс або проблемах з підвіскою. Оскільки відбувається порушення розвалу-сходження, ремонт потрібно доручити фахівцям.
Продовжуючи використовувати шини з асиметричним зносом протектора, водій суттєво підвищує свої шанси потрапити в аварійну ситуацію. Зношена гума створює низьке зчеплення з дорогою, отже, страждає керованість та гальмівна ефективність.
Поява вм'ятин у протекторі
Покришки починають працювати значно гірше, коли асиметричне зношування набуває вигляду численних вм'ятин по всій поверхні протектора. Причиною цього найчастіше є серйозні проблеми із підвіскою. Коли автомобіль не справляється з амортизацією, на колеса припадає надмірне навантаження, тому утворюються ділянки із сильним зношуванням. Ефект посилюється, якщо автомобілісту доводиться постійно пересуватися пересіченою місцевістю. Саме через нерівномірний розподіл навантаження з'являються горби.
Зіпсовані таким чином шини відновленню не підлягають. Перш ніж купувати та встановлювати нову гуму, потрібно обов'язково звернутися до фахівців у шиномонтажній майстерні для ремонту транспортного засобу.
Механічне пошкодження: прокол та поріз
Одна з найчастіших ситуацій в дорозі - пошкодження колеса, що проникає, при якому відбувається втрата тиску. У таких випадках кажуть, що шини здулися. Виняток становлять лише шини, виготовлені за технологією РанФлат. Вони залишаються функціональними навіть за повної розгерметизації.
Причиною порізу або проколу може бути будь-що - попадання покришки на гострий предмет, навмисні дії людини, контакт гуми з гострим краєм ями або сильне зіткнення.
Ремонт можливий тільки якщо поріз неглибокий. Якщо ж він дійшов до самого корду, залишається лише поміняти шину.
Розшарування протекторної стрічки
Коли компаунд шини починає розшаровуватися, колеса повністю стають непридатними. Причиною експерти називають часті перевантаження та надто низький тиск у покришках. Розшарування протектора відбувається через перегрівання коліс та окислення внутрішнього каркасу.
Щоб уникнути подібних пошкоджень шин надалі, необхідно уважно ставитись до рекомендацій виробника з експлуатації: відстежувати та регулювати тиск, не перевантажувати автомобіль.
Поява вм'ятини в одній точці
Якщо на поверхні протектора з'явилося лише одне поглиблення із зазубреними або розірваними краями, це вказує на те, що авто довелося різко гальмувати. Можливо, при цьому було також занесення. Така ситуація не є рідкістю для транспорту без ABS.
Ще однією ймовірною причиною може бути тривалий простий автомобіль. Іноді експерти свідчать про несправність гальмівної системи авто.
Намагаючись використати таку гуму надалі, автомобіліст може помітити сильну вібрацію та тряску. Крім того, помітно погіршиться керованість, а зношування посилиться. Шини слід змінити.
Діагональна вм'ятина на протекторі
Коли на колесі з'являється глибока вм'ятина, розташована у діагональному напрямку, це ще одна форма нерівномірного зношування. Він відбувається через порушення розвалу-сходження. Зазвичай така проблема виникає на задніх колесах передньопривідних автомобілів.
Крім зазначеної причини, діагональна вм'ятина може з'явитися в результаті постійного перевантаження багажника. Через його тяжкість страждають задні колеса. Глибокі вм'ятини часто торкаються навіть каркасу шини, так що усунути їх не вийде.
Розрив протекторного шару
Поява розриву на самому протекторі або на бічній зоні шини – часте явище для любителів агресивної їзди та різких маневрів. Також цей дефект може з'явитися через необережну їзду поганою дорогою.
Якщо розрив торкнувся тільки верхні шари шини, то колеса можуть послужити. Якщо пошкодження наскрізне і відбувається втрата тиску, покришки вже не вдасться повернути в експлуатацію.
Як видно з представлених даних, найчастіша причина різних пошкоджень шин, це помилки з тиском. Надлишковий тиск так само небезпечний, як і недостатній. Якщо автомобіліст регулярно відстежуватиме стан покришок і регулюватиме внутрішній тиск, він зможе суттєво продовжити термін служби коліс.