Безповітряні шини – нова ера в історії шинної промисловості

16 червня 2023 р.

Кожен виробник, представляючи свої новинки, говорить про них як про нове покоління автомобільної гуми. Він підкреслює їх покращені характеристики та вдосконалений дизайн, акцентує увагу на революційних інноваціях у формулі компаунду. Однак, насправді, найчастіше ця чергова розробка не так сильно відрізняється від попередніх моделей. Це радіальні шини з оптимізованою конструкцією.

Цілком інший ефект справляє унікальний концепт - безповітряна шина. Спочатку представлена компаніями Toyo, Hankook та Bridgestone, сьогодні ця технологія активно розробляється різними брендами.

Хронологія подій - як розвивалася історія безповітряних шин

Першою на ринок безповітряних шин увійшла компанія Мішлен. У проект Uptis було вкладено вражаючі інвестиції. Колеса використовуються у сільському господарстві та для оснащення військової техніки. Протягом наступних років розробники проводили апгрейд цих шин. Незабаром очікується презентація легкової моделі, яка буде доступна всім охочим.

Компанія Тойо також опинилася у списку першопрохідців у сфері створення шин за безповітряною технологією. Виробник розпочав розробки у 2006 році, проте повноцінна презентація результату відбулася лише через кілька років. Фактично виставлені на стенд шини на виставці Automotive Engineering Exposition 2012 були вже п'ятим поколінням. Покришки з безліччю еластичних спиць і відносно жорстким зовнішнім каркасом могли розганятися до 10 км/год. Не дивно, що автори планували посилено працювати в майбутньому над їх удосконаленням.

Модель Noair 6-го покоління вже стала динамічнішою, її швидкісний ліміт становив 120 км/год. Також було вирішено проблему шуму, мокрого гальмування та паливної економічності.

Свій власний незвичайний концепт-проект презентував корейський виробник Ханкук у 2015 році. Модель iFlex була виготовлена із синтетичного поліуретану. Покришка була мережею взаємопов'язаних мембран і перемичок, які за рахунок своєї пластичності змінювали форму при здавлюванні, а потім заново відновлювалися. Цікаво, що iFlex заснована на розробках Бріджстоун, які велися ще в 2011 році. Корейські шинники значно змінили винахід. Завдяки багаторічній роботі у власних науково-дослідних центрах безповітряні шини з абстрактної ідеї перетворилися на завершений продукт. Тест моделі було проведено за допомогою електрокара Kia Ray. Пізніше Ханкук розпочав роботу над шинами нового покоління - eMembrane.

У наступні роки з безповітряними технологіями працювали такі компанії, як:

  •  Autovector Technologies Inc. (Канада);
  •  General Motors (GM);
  •  Michelin;
  •  Bridgestone;
  •  Goodyear.

Сучасні покришки, які виробники висувають публіці, значно відрізняються від прототипів десятирічної давності. Вони можуть похвалитися витривалістю, довговічністю, вражаючими їздовими характеристиками та екологічністю. Звісно, досі залишаються й недоліки. Порівняно з традиційними радіальними колесами безповітряні шини більш шумні і поступаються їм комфортом.

Як влаштовані та що можуть безповітряні покришки

Незважаючи на деякі зовнішні відмінності, моделі мають безліч загальних рис. Вони виготовлені з міцного, але при цьому дуже еластичного полімеру. Розробникам вдалося поєднувати, здавалося б, протилежні властивості - м'які та пластичні елементи шин витримують величезні навантаження та залишаються цілісними під впливом ударів, абразивного зносу та погодних факторів. Деякі конструкції посилені за допомогою арамідних волокон.

Зараз більшість безповітряних моделей використовуються для оснащення сільськогосподарської техніки, будівельних машин та навантажувачів. Однак деякі бренди обіцяють, що вже до 2024-2030 з'являться легкові покришки, які повністю змінять існуючу парадигму. Колеса служитимуть довше, ніж радіальні. Їх буде легше замінити та утилізувати.

Виробники стежать за тим, щоб компаунд та внутрішні деталі були створені з екологічної сировини – перероблених матеріалів із мінімальним включенням токсичних компонентів.

Мішлен пішли ще далі: вони планують уявити шину, яку можна буде виготовити за допомогою 3D-принтера. При цьому її можна буде заново відлити з того ж матеріалу (розплавлений компаунд буде придатний для повторного використання).

Континенталь впроваджують систему, яка дозволить переробляти у гуму пластикові пляшки. Це також частина глобального курсу на екологічність.

Коментарі
До цієї статті поки що немає коментарів
Додати коментар
Не йдіть — купуйте
прямо зараз зі знижкою!
PEKDO
Введіть промокод під час оформлення замовлення