Балансування коліс: для чого воно потрібне і як часто його робити

16 травня 2022 р.

Балансування - це процедура, яку виконують майстри за допомогою спеціального обладнання. Ціль - поєднати центр маси колеса з віссю обертання. Якщо в ході тестування виявляється, що колеса розбалансовані, на одну з сторін кріпляться грузики.

Це узагальнений опис балансування, однак слід зазначити, що існує кілька видів цієї процедури та різні способи її проведення.

Зазвичай колеса потрібують коригування при заміні гуми. Однак є низка факторів, які впливають на цей параметр, навіть якщо зміна шин не проводилася. Експерти рекомендують не нехтувати перевірками та приділяти увагу стану покришок. Ігнорування регулярного обстеження може прискорити зношування, завдати безліч дрібних і великих проблем, а також у цілому створити дискомфорт для водія та пасажирів.

Як виникає та проявляється дисбаланс

Незалежно від типу транспорту та діаметра шин, колеса мають три ключові характеристики:

  • вісь симетрії;
  • вісь обертання (на ній розташований центр тяжіння);
  • правильну форму розташування кожної точки колеса на рівній відстані від центру тяжіння.

Якщо задня частина транспортного засобу вібрує, помічено деренчання керма або весь автомобіль «гуляє» у різні боки, це вірні ознаки розбалансування. Досвідчені майстри можуть визначити місце дисбалансу по вібрації чи при візуальному огляді. Цікаво, що одним із надійних способів виявлення порушень у балансуванні є збільшення паливних витрат.

Неурівноваженими можуть бути різні деталі автомобіля - барабани, шини або ступиці. Вважається, що 100% баланс неможливий. Фактично, балансування - це не усунення дисбалансу, а зведення його до мінімуму. Майстри намагаються розподілити масу колеса рівномірно по відношенню до його центру та осі обертання.

Яким буває і як відбувається балансування

Залежно від причин дисбалансу майстри використовують динамічне або статичне балансування.

Перший тип, динамічний, застосовується у більшості випадків. Таке балансування потрібне широким шинам, коли їхня вісь інерції не співпадає з віссю обертання. Виявляється цей вид дисбалансу тим, що при підвищенні швидкості автомобіль кидає з боку в бік, а кермо сильно вібрує.

При виникненні статичного дисбалансу транспортний засіб підскакуватиме у будь-якому випадку незалежно від швидкості. При цьому водієві буде вкрай складно утримати кермо. Якщо він не подбає про ремонт, то може виявити, що підвіска стала непридатною. Причина такого дисбалансу у зміщенні центру тяжіння по осі обертання, паралельної осі інерції. В результаті, маса колеса нерівномірно розподіляється по довжині, і биття відбувається в поздовжньому напрямку.

Необхідно розуміти, що дисбаланс лише одного виду буває рідко. Як правило, це комбінована поломка, що поєднує обидва типи.

Чому з'являється дисбаланс

У переважній більшості випадків дисбаланс – це проблема покришок. Причиною може стати значне зношування гуми або деформація диска. Також до появи дисбалансу нерідко призводить погано виконаний ремонт шин. Це говорить про те, що автовласнику слід уважно поставитися до вибору майстерні та ретельно контролювати результат роботи фахівців.

До списку причин появи дисбалансу можна включити заводські дефекти шин і дисків, наприклад, отвори в металі або нерівномірний крок протектора.

Що дає балансування

Іноді автолюбителі запитують, чи потрібно робити балансування нових шин? Відповідь – так. Завжди є ризик, що шини встановлені неякісно. Незначна економія на послугах шиномонтажників може проявитися цілою низкою гнітючих наслідків:

  • швидкий вихід з ладу підшипника;
  • наявність постійної вібрації рульового колеса, шум та тряска в салоні;
  • раннє зношування протектора (причому покришки зношуються дуже швидко і нерівномірно);
  • поломка амортизаторів;
  • зниження керованості транспортного засобу, підвищення ризику ДТП;
  • поступове викручування кріпильних болтів через вібрацію.

Прекрасним аргументом на користь проведення балансування може бути наступний приклад: якщо колеса з посадковим діаметром 14 дюймів розбалансовані на 20 грам і рухаються на швидкості 90 км/год, підвіска буде піддаватися такому навантаженню, як при ударі кувалдою вагою 3 кг. Враховуючи частоту обертання, можна підсумувати, що підвіска зазнає не менше 800 ударів за одну хвилину. Чи варто говорити про те, яка шкода може бути завдана іншим деталям.

Автомобіль, який регулярно перевіряється, та колеса якого проходять через процес балансування, служить на порядок довше. Крім того, його водій та пасажири можуть насолоджуватися гідним рівнем комфорту, вони захищені від шуму та вібрацій. Керованість такого транспорту є надзвичайно високою, адже всі його вузли працюють без перебоїв.

Як часто потрібно проводити балансування

Про те, що шини повинні бути обов'язково відбалансовані при заміні шин, ми вже згадували. Крім цього, балансування необхідне, якщо автомобіль на високій швидкості наїхав на бордюр або потрапив у глибоку вибоїну. Експерти рекомендують перевірити стан коліс у випадку, коли водій помітив відчутну вібрацію в салоні під час руху. Якщо ж автомобіліст віддав одне або кілька коліс у ремонт, обов'язково потрібно провести їхнє балансування.

Резонне питання: аварійних ситуацій не було, наскільки потрібне балансування? Оптимальна частота технічного обслуговування – щоразу при проходженні чергових 5000 км. Проте мешканці регіонів з поганим дорожнім покриттям можуть проводити перевірку частіше – наприклад, через 1000–1500 км. У таких умовах транспортний засіб слугуватиме справді довго. Ризик нерівномірного зносу покришок буде зведений до мінімуму, це сприятливо позначиться на керованості та стійкості автомобіля.

Коментарі
До цієї статті поки що немає коментарів
Додати коментар
Не йдіть — купуйте
прямо зараз зі знижкою!
PEKDO
Введіть промокод під час оформлення замовлення